5. STAVBA AUTODRÁHY KROK ZA KROKEM, dřevěná kostra, přídavné napájení...

Diagnoza 05 - Stavba dřevěné kostry dráhy, výškové převýšení autodráhy, přídavné napájení, ...také cítíte to napětí madam? ...a také čtyři pruhy, to super adidas...



Pokud jste se rozhodli, že Vaše vysněná dráha bude mít výškové převýšení, (a to je v pořádku, protože to by jinak nebylo to správné rallye),  jste tu správně, čtěte dál...

Jízda po rovné dráze také určitě není špatná, časem se však stane nudnou, nehledě na to, že právě krajina, terén a výškové převýšení dělá autodráhu zajímavou a i když je celá stavba o 100% pracnější a náročnější, určitě stojí za to.
Při návrhu své tratě jsem si vymyslel svůj "RUMORING" s výškovým převýšením 25-30 centimetrů. Měřítkově to odpovídá 12-ti až 15-ti metrům, takže vcelku krpál.
Částečně za to může moje megalomanská povaha, částečně to pivo které mi při stavbě asistovalo, každopádně jsem měl před sebou výzvu, (a zase ta výzva), ve formě dřevěné kostry s hodně ostrým profilem trati...


Stojny, základ, podklad...

Na fotkách je to možná částečně vidět, ve skutečnosti to bylo ještě zapeklitější. Ale jak říkala má babička, dal si se na vojnu, tak bojuj. 

A to já rád... 

Stavbu kostry jsem začal pivní přípravou a shromážděním zbytků OSB desek, prkýnek a kusů plovoucí podlahy. Na kvalitě materiálu moc nezáleží, celá kostra nakonec stejně nebude vidět.

Důležité pouze je aby materiál byl pevný a samozřejmě nebyl, 
popř. mokrý,
popř. shnilý, 
popř. plesnivý, 
popř. od bláta, 
popř. s broukem červotočem,
popř. s broukem tesaříkem,

popř. pardon...


Dělat z toho nakonec budete Vy, takže to záleží jen na Vás...

Stojny pro zvýšené pasáže trati jsem na základní desku přidělal pomocí lepidla na dřevo, vrutů, zdatně mi pomáhala také pistole na tavné lepidlo.
V této části se vyplatí mít obkreslený základní profil tratě, viz minulý díl, při stavbě pouze kopírujete namalovaný tvar.


Základní kostra z čehokoliv...

Samozřejmě s nějakým přesahem, protože po přesném slepení dílů a usazení dráha malinko"ujede" a dráha se změní. Mě se to samozřejmě také stalo, v případě že se plastový díl ocitne ve vzduchu, lze ho vypodložil, např. kusem překližky.
Jde o funkčnost a především o pevnost, tak aby kostra nepružila a dráha se nehoupala.

Jednotlivé desky jsem na požadovanou velikost řezal maflem, oblouky přímočarkou. Jde to samozřejmě i ruční pilou, pak to není práce, ale galeje...
Nosné části jsem ke stojnám lepil truhlářským disperzním lepidlem, a spoje pojistil vruty do sádrokartonu.

Další důležitou věcí je dělat pozvolné přechody z kopce na rovinky a opačně, protože plastový díl pomocí horkovzdušné pistole sice ohnete, ale jen částečně a na trati by tak vznikly lomy ve vozovce...
Vím, na našich dálnicích je to běžná záležitost, v měřítku 1:40 to však vypadá nehezky a má to vliv i na funkci.

Na funkci zvěrolékaře ne, spíše na funkci autíček...

Autíčka, obzvláště prckové 1:43, to nemají rádi, a v případě slabšího magnetu na jejich podvozku vyskakují a permanentně vystupují za jízdy.

A to přece nikdo nechce, ne...

Vážně je dobré si s horizonty pohrát. Sám jsem si jeden takový "žaludkozvedač" vyrobil a po 148 testovací jízdě ho musel snížit. Na fotce je to přechod šikmo nahoru, rovina, uprostřed  dráhy.


Původní velký zlom...



Přilepování rovných pasáží...snížený stav...

Další věcí kterou je vhodné dodržet, je dráhu dělat v příčném směru vozovky vodorovnou. Vznikne Vám jinak hodně "ostrá" zatáčka, která bude "vyhazovat". V mém případě zatáčka "KONOPKA" na pravé straně trati.

Zatáčka KONOPKA...

Oproti tomu jsem zatáčku "RUMOVKA" na levé straně udělal pečlivěji a ta je na jezdce mnohem hodnější.

Zatáčka RUMOVKA...

To je ale věc každého soudruha a jeho preferencí...  

Tolik ke stavbě základní dřevěné kostry, pokračujeme dále a to přiděláním plastové dráhy na ní.
Jednotlivé plastové díly lze provrtat a přišroubovat, na dráze ale budou vidět hlavy šroubů které je potom nutno zatmelit a to je práce navíc.
To se mi dělat nechtělo, tak jsem opět použil tavnou pistoli a lepidlo z ní. Lepidlo je skvěle zpracovatelné a na plastu a dřevu skvěle drží.

Vypodložit, silikonem podmáznout, přilepit...

Díly dráhy jsem položil na určené místo vypodložil dle potřeby a po obvodu projel pistolí a přilepil. Rychlá práce, která má tu výhodu, že v průběhu schnutí lepidla, (což je tak minutka) se dá korigovat její výška.
Tavných tyčinek je lépe si koupit raději více, protože při práci vcelku mizí. A co je horší než v sobotu večer zjistit že to nemůžu dodělat, protože jsem šetřil na tyčinkách.

 No ještě horší je, když dojde pivo, ale to sem nepatří... 

V minulém díle jsem sliboval přídavné napájení, slib plním tady je...
Přídavné napájení, nebo spíše napájení z více bodů se dělá z důvodu úbytku napětí vzhledem k délce dráhy.

Klasický ohmův zákon, kdy se zvyšující se délkou dráhy, vzrůstá odpor a snižuje se napětí.

Při stavbě jsem proto každé 2 až 2,5 metru dráhy zespodu ke kolejničkám naletoval dva páry vodičů, které jsem u napájení pospojoval. Je dobré se držet pravidla, např. že mínus je v levé kolejnici každé drážky, ušetříte si dost práce při zapojování.


No a teď se v tom vyznej...

Při zapojování se hodí prozváněčka, protože zkrat co, ... nechceme!!

Vytvořil jsem dva okruhy nezávislého napájení, pro každou drážku zvlášť, kdy půjde každý okruh nezávisle na tom druhém přepólovat a bude možná jízda opačným směrem.
Další výhodou nezávislého napájení je že autíčka se navzájem nebudou ovlivňovat. V případě použití napájecích adaptéru s malým proudovým výkonem a společným napájením, kdy jedno auto vyskočí, druhé naopak zrychlí, protože dostane větší proud. A to se pak závodí hodně blbě. Řešením je tedy buď napájení každé drážky zvlášť, nebo tvrdý zdroj  s velkým proudem.
K tomu se snad dohrabu někdy příště.

A tohle přímo souvisí s první "pjekejkou", kterou jsem po cestě potkal...
     
Napětí Carrery je 14,8 v ve dvou větvích, oproti tomu číňan a veškeré "hračkové autodráhy" mají napětí 6 voltů. Dáte-li čínské autíčko na carreru, rozjede se,  ...ale naposled!!

Kdo nevěří ať to zkusí, je to ale škoda motorků...

Provizorně pro testování, jsem si vytvořil dvě napájecí a ovládací místa.

1. první fan klub Temelína...


Napájení Carrera 14.8 v...

2. druhé to toprý, čtyři pruhy, to super adidas...


Napájení číňan 6 v...


V budoucnu stejně chci vyrobit regulovatelný zdroj napětí 5-12 voltů, takže problém by měl být vyřešen...


Skoro happy end...

Já vím, proč si to nekoupit komplet vše od jednoho výrobce, to by ale nebyla ta výzva a z hovna bych neplet bič.

A právě to mě baví...

Kostra hotová, dráha přilepená, testovací jízdy v plném proudu, na příště si milé děti připravte polystyren, staré noviny, ubrousky a lepidlo na tapety, budeme dělat terén.


Happy end...


Omluvenky neberu, účast povinná...



I.P. RUMOV
Nová komunita na Googlu+, "Autodráha po česku".
Doufám že si zde něco najdete, jste vítáni a Vaše příspěvky očekávány...

  

Žádné komentáře:

Okomentovat