4. STAVBA AUTODRÁHY KROK ZA KROKEM, kombinace více typů drah...

Diagnoza 04 - Pevné spojení jednotlivých dílů autodráhy, výroba přechodových redukcí a taky přeříznutí číňana rozbrusem...



Minulý díl jsem poskládal definitivní tvar velkého rallye okruhu, obkreslil tvar dráhy na základní desku a popsal si veškeré díly.
Jelikož jsem spojoval dva různé systémy, asi od pěti výrobců dohromady, bylo nutné vytvořit přechodové díly tak, aby elektrický obvod v kolejničkách byl uzavřen, na trati nevznikly "hluché" úseky bez napětí, a trať byla pohodlně sjízdná.

Klasická rozteč čínských plastových dílů je 53mm, zatímco rakouská Carrera má rozteč 57mm. Nezbývá tedy nic jiného než vyrobit jakousi "číňano-carrerovskou" redukci.
Jde to samozřejmě vyřešit nakoupením dílů jen u Carrery, potom je to ale finančně úplně jinde a především se ztrácí ta kutilská výzva.

Zakrácený číňan fáze 1...

Na výrobu redukce jsem použil jednotlivé čínské jednokolejničky, které se používají k nájezdu na loopingy. Pokud jednokolej nemáte, stačí rozříznout klasickou dvojkolej po délce a výsledek je stejný...
Na protikusu Carrery stačí pouze odříznout plastové jazýčky, sloužící jako pojistka proti rozpojení a do kolejnice vletovat nový jazýček, který přijde vsunout do číňana.

Na fotce to bude asi srozumitelnější a jasnější...

Hotový přechodový díl, vlevo Carrera, vpravo číňan...

Jako jazýček jsem použil hřebík, který jsem obrousil, aby se do díry vešel, ale neměl v něm velkou vůli.
Celý spoj jsem ještě důkladně proletoval na obou stranách...
Rychlé, funkční a hlavně v porovnání s cenou za origo díly Carrera úplně za hubičku.

Detail doletovaných jazýčků....

Stejným způsobem jsem postupoval při dopojování, respektive uzavírání celého obvodu trati, kdy jsem si opět vyrobil redukci, tentokrát jsem ale musel čínský protikus ještě zaříznout na požadovanou délku. Lépe se řeže do číňana za kačku, než do rakušáka za padesát.


Pacičky jsem zespoda přimáčkl, nic tím nezkazíte...

A když si na to vezmete rozbrus je to i velká romantika...

Dvojsmyslná odpověď na otázku Vaší polovičky, ..."co jsi dělal celý večer táto?", ..."áále, přeřízl jsem dva číňany rozbruskou", je prostě bezchybná a romantická...

Postup spojování jednotlivých normálních dílů asi nemá smysl popisovat, (klasická díra a jazýček), já jsem jednotlivé díly nejdříve spojil nasucho, a poté vteřinkou slepil dohromady.

Truhlářské svorky pomohou...

Truhlářské svorky díly stáhnou dohromady a tím mezi díly nemůže vzniknout žádná ošklivá mezera. Při mé stavbě jsem výsledný spoj ještě proti rozpojení pojistil páskem nastříhaným z kusu mantinelu, který jsem přilepil na díly z boku.

Slepený díl autodráhy...

Takto jsem poskládal celou dráhu z jednotlivých 8 až 10ti, dílných modulů.
Pro sichr jsem ještě u každého hotového a slepeného modulu z rubu placatým šroubovákem roztáhl spojovací jazýčky, aby byl kontakt dokonalý, případně spoje proletoval cínem...

Detail rovinka, oblouk...

Pozor !! Plast autodráhy sice teplo pájky vydrží, ne ale moc dlouho. Pracujte tedy důkladně a rychle. Opět malá výhoda číňana, pokud se propálíte, nebo se teplem zkroutí díl za korunu, tolik to nebolí, stačí sáhnout po jiném.
Při roztahování jazýčků spojů jsem navíc ještě přimáčkl každou pacičku kolejnice která ji drží v plastovém dílu. Práce na pár minut, která se ovšem ale vyplatí a zajistí to, že se kolejnice v budoucnu nebudou zvedat a kroutit.


Pojistka proti pohybu dílů, pásek plastu z mantinelů...


Přilepený ještě "tejpem" pro sichr...

Tímto způsobem jsem pospojoval všech 85 dílů trati, které jsem na sucho skládal na dřevěnou kostru budoucí tratě.


Skládání dílů na dřevěnou kostru...

Veškeré spoje se vyplatí udělat opravdu pořádně, protože v okamžiku kdy plastové díly přilepíte k dřevěné kostře, už s nedodělky a chybami nic neuděláte.
A je zbytečné si ničit svou vlastní práci, tedy spíše svou vlastní radost...
Příště o stavbě dřevěné kostry, něco o přídavném napájení a také o malých i větších problémech, ... které zákonitě museli přijít a také samozřejmě prišly.

Zůstaňte proto na příjmu, dále nakupujte díly autodráhy na tu Vaší vlastní, popř. mi napište, protože mi jich tu pár, ...(desítek), zbylo...

Chcete mě, aneb může být vaše...

A pokud Vás zajímá, jak tohle všechno dopadne, mrkněte na komunitu "AUTODRÁHA PO ČESKU" odkaz zde, kde se dozvíte ještě spoustu dalších věcí...

I.P. RUMOV








1 komentář: